CPK i koleje dużych protestów
Trasy kolei dużych prędkości (KDP), które mają dowozić pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego, zderzyły się z ostrymi protestami mieszkańców i samorządowców. Janina Blikowska
Konsultacje w sprawie korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach CPK skończą się już 10 marca. Na horyzoncie nie widać jednak kompromisu, a proponowane trasy wzbudziły duże kontrowersje.
Tak jest m.in. w Łodzi i w Konstantynowie Łódzkim. Pierwotny projekt trasy przewidywał przebieg KDP przez Łódź Fabryczną, tunelem średnicowym do Łodzi Kaliskiej, a później przez krańce Lublinka. Tymczasem przedłożony 6 lutego pod konsultacje społeczne nowy projekt trasy KDP przewiduje linię przez łódzkie osiedle Złotno oraz park im. Piłsudskiego (tunelem), rezerwat przyrody Polesie Konstantynowskie, a także osiedla Srebrna Ostoja i Srebrna Dąbrowa w Konstantynowie Łódzkim.
Zmiana spowodowała protest mieszkańców obu miast w lutową sobotę 22 lutego. – Zaproponowany przebieg linii kolejowej przecina tereny zabudowy jednorodzinnej w Łodzi, a na sąsiednich terenach Konstantynowa Łódzkiego przebiega w sąsiedztwie powstających terenów zabudowy jednorodzinnej oraz przecina tereny działalności gospodarczej, powstające w sąsiedztwie węzła, na drodze ekspresowej S14 – wylicza Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. Podkreśla, że wymyślanie na nowo przebiegu linii dużych prędkości spadło jak grom z jasnego nieba na mieszkańców Brzezin, Konstantynowa, Lutomierska czy Ostrowa Wielkopolskiego. – Jednych planuje się wysiedlać z ich domów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta