Ważny jest charakter działalności
W orzecznictwie TSUE przyjęto, iż z potrzebami w interesie ogólnym mamy zwykle do czynienia wtedy, gdy są one ściśle związane z instytucjonalną działalnością państwa, służą społeczeństwu jako całości, a ich świadczenie leży w interesie ogólnospołecznym.
Jedną z najtrudniejszych i budzących najwięcej wątpliwości prawnych definicji na gruncie prawa zamówień publicznych jest definicja podmiotu prawa publicznego – kategorii zamawiających, o jakich mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 prawa zamówień publicznych. Mając na uwadze, iż definicja ta dotyczy szeregu spółek komunalnych, spółek Skarbu Państwa i innych podmiotów zależnych od sektora publicznego, właściwa wykładnia ww. przepisu ma istotne znaczenie dla szczelności całego systemu prawa zamówień publicznych i jego zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do brzmienia art. 3 ust. 1 pkt 3 pzp ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez osoby prawne inne niż jednostki sektora finansów publicznych, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty wymienione w tym przepisie lub w art. 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 (jednostki sektora finansów publicznych lub inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
a) finansują je w ponad 50 proc. lub
b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta