Czy w sprawozdaniu finansowym należy ujmować rezerwę urlopową
W literaturze lub w rozmowach z księgowymi można spotkać się z argumentacją, że tworzenie rezerwy urlopowej jest zbędne, gdyż wszystkie niewykorzystane urlopy według stanu na koniec roku są wykorzystywane do końca września następnego roku, a więc zgodnie z przepisami prawa.
Czy jest to jednak zgodne z ustawą o rachunkowości i Krajowym Standardem Rachunkowości nr 6 – „Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe"?
Wśród innych argumentów przeciwników tworzenia rezerwy urlopowej można wymienić również kształtowanie się ilości niewykorzystanych urlopów na podobnym poziomie w poszczególnych latach. Niektórzy uważają również, że sztucznym zabiegiem jest tworzenie rezerwy w odniesieniu do pracowników umysłowych.
Czym są rezerwy
Chcąc odpowiedzieć na pytanie, czy powinno się tworzyć rezerwę na niewykorzystane urlopy, warto zastanowić się czym w ogóle są rezerwy i bierne rozliczenie międzyokresowe o charakterze rezerw (w dalszej części artykułu pojęcie rezerw będzie się odnosiło do obu tych pojęć) i kiedy powinno się je ujmować w sprawozdaniu finansowym.
Rezerwy stanowią specyficzny rodzaj zobowiązań, które odzwierciedlają ciążący na spółce obowiązek wykonania określonych świadczeń w przyszłości, wynikających z określonych zdarzeń z przeszłości. Wartość rezerwy da się w sposób wiarygodny wycenić, jednak w momencie ich kalkulacji występuje niepewność co do terminu wymagalności oraz kwoty świadczenia w przyszłości.
Ujmowanie w sprawozdaniu finansowym jednostki rezerw związane jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta