Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak ująć faktury korygujące in plus

29 czerwca 2020 | Podatki i księgowość | Michał Samborski

Zwiększenie należności za towar lub usługę wymaga korekty podstawy opodatkowania i należnego podatku. Problemem praktycznym może być to, kiedy (w rozliczeniu za jaki okres) należy je wykazać. MICHAŁ SAMBORSKI

 

Przepisy nie regulują jednoznacznie kiedy (w rozliczeniu za jaki okres) należy wykazać zwiększenie należności za towar lub usługę (w przeciwieństwie do faktur korygujących in minus – obniżających podstawę opodatkowania i podatek). Przyjęło się, że należy w tej sytuacji rozpatrywać przyczyny korekty. Jeśli jest ona spowodowana błędem lub innym powodem zaistniałym już podczas pierwotnego rozliczenia, to korekta będzie ujęta wstecz (w rozliczeniu za okres, w którym wykazano sprzedaż). Przyczyny następcze, a więc niezwiązane z początkowym rozliczeniem, dają prawo do wykazania korekty na bieżąco, a więc zasadniczo wtedy, gdy sprzedawca wystawia fakturę korygującą. W praktyce rozróżnienie tych dwóch sytuacji może nastręczać trudności. Problemem dla podatników są zwłaszcza niejasne poglądy prezentowane przez organy podatkowe.

Wstępne i ostateczne ustalenie ceny

Typową sytuacją jest przeprowadzanie sprzedaży z uwzględnieniem wstępnie ustalonej ceny (w prognozowanej wysokości), z możliwością modyfikacji wynagrodzenia w zależności od różnych (ale przewidzianych przez strony) współczynników lub okoliczności. Organy podatkowe niejednokrotnie podkreślają w tego typu przypadkach tymczasowy charakter wstępnej ceny. Przyczyna korekty tkwi w tym przypadku już w pierwotnym rozliczeniu, a więc ma ona być wykazana wstecz. Za najważniejszą okoliczność...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 11696

Wydanie: 11696

Spis treści

Ranking firm PR

Adient Poland – specjalizacja
Apator – tradycja i innowacje
Benefit Systems zaktywizował Polaków i rynek fitness w programie MultiSport
CD Projekt – firma z pasją
Cel: okręty i zeroemisyjne statki
Celem ciągły rozwój
Dziesięć najważniejszych firm według redakcji „Rzeczpospolitej”
FFiL Śnieżka – silna za granicą
Firmy z ponad 100-letnią tradycją
Forte – biznes z historią
Giełdowy lider w Europie Środkowo-Wschodniej
Globalny potencjał
Grupa TZMO – mocna marka
Idziemy do przodu i się nie zatrzymujemy
Innowacje i inwestycje kluczem do sukcesu
Innowacje, podatki i miejsca pracy
Jakie firmy są najważniejsze
Każda innowacyjna firma jest ważna dla naszej gospodarki
LPP, CDRL – prowadzą znane i cenione marki
Liderzy branży: CIECH i Grupa Azoty
Mariaż technologii i mody
Nagłe przewartościowanie
Nowe nisze rynkowe szansą dla eksporterów
Nowoczesne lotnisko i szybka kolej
Nowoczesne rozwiązania dla sieci dystrybucji mediów
OSM w Piątnicy – stały rozwój
Oponeo.pl – pełna oferta
Optima Logistics Group i PKP Crago – duża skala
PGNiG – firma ważna dla Polski, bo ważna dla Polaków
PGNiG – lider rynku gazu
PKO BP – wyznacza trendy
Partner nie tylko na trudne czasy
Polpharma stawia na innowacyjność i bezpieczeństwo lekowe Polski
Polska liderem eksportu okien w Europie
Surowcowy gigant
W walce z epidemią Covid-19
Ważność jest dzieckiem chwili
Wsparcie dla fabryk, autonomicznych aut i lekarzy
Żółty wielbłąd podbija Europę

Biznes Trendy + Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament