Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Więcej Europy. Co to oznacza po pandemii

29 czerwca 2020 | Opinie | Mark Leonard Ivan Krastev

Na Starym Kontynencie rodzi się konsensus wokół potrzeby nadania Brukseli siły, by mogła uratować państwo narodowe. Sugerują to badania opinii publicznej – piszą eksperci think tanku ECFR.

Kryzys Covid-19 stanowi prawdopodobnie największy eksperyment społeczny naszego życia. Nie wiemy, kiedy i jak się skończy. Wciąż jest za wcześnie, by przewidzieć, jak radykalnie zmieni postrzeganie społeczeństwa przez Europejczyków, ale jest już jasne, że ta pandemia zmieniła sposób, w jaki widzimy rolę UE w naszym życiu.

Gdy hegemon jest ułomny

Opinia publiczna nie odgrywała większej politycznej roli we wczesnych fazach kryzysu Covid-19. Jednakże w kolejnym stadium kryzysu, gdy rządy przejmą większą odpowiedzialność i będą starały się zgromadzić biliony euro, by sfinansować odbudowę, nie wystarczy, by Bruksela i stolice narodowe miały po prostu dobre plany. Będą musiały znaleźć odpowiedni język i ramy, by uzasadnić podjęte działania. By to się udało, ważne jest, by zrozumieć, czy i jak Covid-19 zmienił lęki i oczekiwania społeczeństwa.

Dane z sondażu przeprowadzonego w ośmiu krajach Unii Europejskiej są, na pierwszy rzut oka, paradoksalne: pokazują ogromne poparcie dla współpracy europejskiej i równie duże rozczarowanie istniejącymi instytucjami. Z jednej strony większość we wszystkich badanych państwach – od 51–52 proc. w Szwecji i Francji do 80 proc. w Hiszpanii i 91 proc. w Portugalii – mówi, że ten kryzys przekonał ich do konieczności głębszej współpracy w ramach UE. Z drugiej strony większość respondentów w każdym kraju...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 11696

Wydanie: 11696

Spis treści

Ranking firm PR

Adient Poland – specjalizacja
Apator – tradycja i innowacje
Benefit Systems zaktywizował Polaków i rynek fitness w programie MultiSport
CD Projekt – firma z pasją
Cel: okręty i zeroemisyjne statki
Celem ciągły rozwój
Dziesięć najważniejszych firm według redakcji „Rzeczpospolitej”
FFiL Śnieżka – silna za granicą
Firmy z ponad 100-letnią tradycją
Forte – biznes z historią
Giełdowy lider w Europie Środkowo-Wschodniej
Globalny potencjał
Grupa TZMO – mocna marka
Idziemy do przodu i się nie zatrzymujemy
Innowacje i inwestycje kluczem do sukcesu
Innowacje, podatki i miejsca pracy
Jakie firmy są najważniejsze
Każda innowacyjna firma jest ważna dla naszej gospodarki
LPP, CDRL – prowadzą znane i cenione marki
Liderzy branży: CIECH i Grupa Azoty
Mariaż technologii i mody
Nagłe przewartościowanie
Nowe nisze rynkowe szansą dla eksporterów
Nowoczesne lotnisko i szybka kolej
Nowoczesne rozwiązania dla sieci dystrybucji mediów
OSM w Piątnicy – stały rozwój
Oponeo.pl – pełna oferta
Optima Logistics Group i PKP Crago – duża skala
PGNiG – firma ważna dla Polski, bo ważna dla Polaków
PGNiG – lider rynku gazu
PKO BP – wyznacza trendy
Partner nie tylko na trudne czasy
Polpharma stawia na innowacyjność i bezpieczeństwo lekowe Polski
Polska liderem eksportu okien w Europie
Surowcowy gigant
W walce z epidemią Covid-19
Ważność jest dzieckiem chwili
Wsparcie dla fabryk, autonomicznych aut i lekarzy
Żółty wielbłąd podbija Europę

Biznes Trendy + Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament