Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przestrzenny wymiar pandemii w Polsce – co dalej?

29 czerwca 2020 | Życie Regionów

WALDEMAR BUDNER, MARIAN GORYNIA – INSTYTUT GOSPODARKI MIĘDZYNARODOWEJ UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W POZNANIU

Koronawirus niejeden ma wymiar. O aspektach ekonomicznych pandemii COVID-19 pisze się stosunkowo dużo. Względnie niewiele miejsca poświęcono jednak dotąd rozkładowi przestrzennemu już zaobserwowanych i możliwych w przyszłości przejawów i skutków kryzysu gospodarczego wywołanego specyficznym szokiem zewnętrznym pochodzącym spoza systemu ekonomicznego. Gospodarka polska to jednak 16 województw, które tworzą z jednej strony większe makroregiony, a z drugiej podzielone są na mniejsze jednostki – subregiony, powiaty, miasta i gminy.

Epidemiologiczne zestawienia regionalne w podziale na województwa, miasta i powiaty są prowadzone w skrupulatny i regularny sposób. Dużo mniej uwagi poświęca się natomiast temu, jak przebieg pandemii dotyka obecnie i prawdopodobnie dotknie w przyszłości poszczególnych województw oraz dużych miast, które to jednostki mają kluczowy udział w tworzeniu PKB. Pandemia wpływa na aktywność gospodarczą wielokanałowo. Wystarczy choćby oddzielić sytuację, gdy firma zostaje przymusowo zamknięta na podstawie decyzji administracyjnej czy też autonomicznie ogranicza działalność, np. ze względu na brak popytu wywołany pandemią. Inną przyczynę ustania albo obniżenia poziomu działalności gospodarczej mogą stanowić masowe zachorowania wśród pracowników firmy. Każda jednostka terytorialna jest agregatem firm o różnej wielkości, należących do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 11696

Wydanie: 11696

Spis treści

Ranking firm PR

Adient Poland – specjalizacja
Apator – tradycja i innowacje
Benefit Systems zaktywizował Polaków i rynek fitness w programie MultiSport
CD Projekt – firma z pasją
Cel: okręty i zeroemisyjne statki
Celem ciągły rozwój
Dziesięć najważniejszych firm według redakcji „Rzeczpospolitej”
FFiL Śnieżka – silna za granicą
Firmy z ponad 100-letnią tradycją
Forte – biznes z historią
Giełdowy lider w Europie Środkowo-Wschodniej
Globalny potencjał
Grupa TZMO – mocna marka
Idziemy do przodu i się nie zatrzymujemy
Innowacje i inwestycje kluczem do sukcesu
Innowacje, podatki i miejsca pracy
Jakie firmy są najważniejsze
Każda innowacyjna firma jest ważna dla naszej gospodarki
LPP, CDRL – prowadzą znane i cenione marki
Liderzy branży: CIECH i Grupa Azoty
Mariaż technologii i mody
Nagłe przewartościowanie
Nowe nisze rynkowe szansą dla eksporterów
Nowoczesne lotnisko i szybka kolej
Nowoczesne rozwiązania dla sieci dystrybucji mediów
OSM w Piątnicy – stały rozwój
Oponeo.pl – pełna oferta
Optima Logistics Group i PKP Crago – duża skala
PGNiG – firma ważna dla Polski, bo ważna dla Polaków
PGNiG – lider rynku gazu
PKO BP – wyznacza trendy
Partner nie tylko na trudne czasy
Polpharma stawia na innowacyjność i bezpieczeństwo lekowe Polski
Polska liderem eksportu okien w Europie
Surowcowy gigant
W walce z epidemią Covid-19
Ważność jest dzieckiem chwili
Wsparcie dla fabryk, autonomicznych aut i lekarzy
Żółty wielbłąd podbija Europę

Biznes Trendy + Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament