Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak namalować duszę narodu

17 września 2020 | | Małgorzata Piwowar
Władysław Jarocki (1879–1965) Huculi, 1911–1920 olej, płótno; Muzeum Narodowe w Warszawie
autor zdjęcia: Krzysztof Wilczyński
źródło: MNW
Władysław Jarocki (1879–1965) Huculi, 1911–1920 olej, płótno; Muzeum Narodowe w Warszawie
Jan Matejko (1838–1893) Upadek Polski (Reytan), 1866 olej, płótno; Zamek Królewski w Warszawie
źródło: A. RING, L. SANDZIEWICZ
Jan Matejko (1838–1893) Upadek Polski (Reytan), 1866 olej, płótno; Zamek Królewski w Warszawie
Stanisław Wyspiański (1869–1907) Chochoły, 1898-1899 pastel, papier na tekturze; Muzeum Narodowe w Warszawie
źródło: MAREK H. DYTKOWSKI / MNW
Stanisław Wyspiański (1869–1907) Chochoły, 1898-1899 pastel, papier na tekturze; Muzeum Narodowe w Warszawie
Jacek Malczewski (1854–1929) Melancholia, 1890–1894  olej, płótno; Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu
źródło: SŁAWOMIR OBST
Jacek Malczewski (1854–1929) Melancholia, 1890–1894 olej, płótno; Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu

Ta panorama polskiego malarstwa od romantyzmu do Młodej Polski wzbudziła zainteresowanie we Francji, ale nie mniej interesująca będzie dla polskiego widza.

Poprzedzająca obecną wystawę ekspozycja „Polska 1840–1918. Zobrazować ducha narodu" była prezentowana w Louvre- Lens, nowoczesnym oddziale paryskiego Luwru, które rocznie odwiedza około pół miliona gości. W siedmioletniej historii tego muzeum była to pierwsza wystawa specjalnie stworzona dla niej, z inicjatywy Francuzów.

Tego typu całościowa prezentacja, obejmująca sztukę XIX wieku z jej późnoromantycznym rodowodem, odbyła się we Francji po raz ostatni w 1977 roku, kiedy Polska była jeszcze krajem komunistycznym. Nazywała się „L'esprit romantique dans l'art polonais XIXe–XXe siècles" i można ją było oglądać w znakomitym miejscu, jakim jest Grand Palais w Paryżu. Od tamtego czasu były co najwyżej wystawy skupione na jakimś konkretnym zagadnieniu czy artyście. To podkreśla wagę ubiegłorocznej prezentacji w Louvre-Lens.

Otwierana teraz w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa pierwotnie miała być dostępna dla widzów już w kwietniu, zaraz po powrocie z Francji. Te plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa.

Podobnie jak we Francji, ekspozycję otwiera dział „Interregnum" i dwa obrazy wyznaczające narrację wystawy:...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11764

Wydanie: 11764

Spis treści

Reklama

Muzeum Narodowe

Nieprzypisane

Zamów abonament