Analiza potrzeb i wymagań jest obowiązkowa
Jakie są zależności pomiędzy oceną efektywności i analizą potrzeb i wymagań. W jaki sposób właściwie przygotować te dokumenty.
Zgodnie z ustawą o partnerstwie publiczno-prywatnym wybór partnera prywatnego następuje na podstawie Prawa zamówień publicznych lub ustawy o koncesji na roboty budowlane. Stąd wejście w życie nowego Prawa zamówień bezpośrednio wpływa także na realizację PPP. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że na mocy nowych przepisów wprowadzono dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych konieczność przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań. Jednak ustawa o partnerstwie przewiduje przygotowanie przez podmiot publiczny – zbliżonej w swojej treści do analizy – oceny efektywności. Jakie są zależności pomiędzy tymi dokumentami i w jaki sposób je właściwie przygotować? Odpowiedzi na te pytania mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej oceny, czy dana inwestycja nadaje się do PPP, a jednocześnie dla zapewnienia prawidłowego toku wyboru partnera prywatnego.
Właściwa identyfikacja
Na początku trzeba podkreślić, że do partnerstwa publiczno-prywatnego najczęściej przeznacza się duże inwestycje infrastrukturalne, co z kolei oznacza, iż przeważnie ich wartość przekracza „progi unijne". Co prawda nie jest to przeszkoda formalna – z powodzeniem PPP można wykorzystać także do mniejszych inwestycji, jednak w typowych przypadkach wybierając partnera prywatnego trzeba pamiętać o wszelkich regulacjach prawa unijnego i polskiego odnoszących się właśnie do zamówień...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta