Wirtualne kasy i obowiązki podatkowe – owoce reformy transportu
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma historyczną misję uszczelnienia systemu podatkowego – mówi Witold Modzelewski, ekspert podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych.
Narzędzia e-fiskalizacyjne
to jeden z efektów reformy rynku przewozów mający
na celu egzekwowanie obowiązków podatkowych.
Co zmieniła nowelizacja ustawy o transporcie drogowym
z fiskalnego punktu widzenia
i co to oznacza w praktyce?
Aby to najprościej wytłumaczyć, musimy się odwołać do konstrukcji opodatkowania tego rodzaju działalności. Zwłaszcza w standardzie Unii Europejskiej, czyli opodatkowania przede wszystkim podatkiem od wartości dodanej, zwanym w Polsce podatkiem od towarów i usług. Ten model opodatkowania usług jest wspólny dla Unii Europejskiej. Państwa UE
nie mogą zmieniać tych zasad, lecz muszą starać się dostosować prawo krajowe tak, aby nie było on wykorzystywany ze szkodą dla interesu fiskalnego danego państwa, choć wiemy, że ma bardzo wiele słabości.
Są tu pewne zawiłości. Otóż jeżeli mamy
do czynienia z usługą świadczoną głównie na rzecz konsumentów i ma
ona charakter masowy,
a przy tym są to wielokrotnie powtarzane usługi
o relatywnie małej wartości, to aby dana czynność, świadczona bezspornie
na terytorium danego kraju, była efektywnie opodatkowana, usługodawca musi być podatnikiem
w kraju, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta