Niestandardowe rozwiązania na wymagającym rynku
Nieprzewidywalne sytuacje na rynku żeglugowym i słone ceny transportu morskiego były nieprzyjemnym zaskoczeniem dla wielu klientów.
Ceny za morski transport kontenerów niezmiennie idą w górę (wskaźnik szanghajski przekroczył 4622 pkt), a opóźnienia w dostawach rosną. Brak kontenerów tłumaczony jest przekierowaniem statków na trasę transpacyficzną, na której stawki są najwyższe. Zarazem porty zachodniego wybrzeża USA notują największe opóźnienia. 27 września na rozładunek w Los Angeles czekało ponad 35 kontenerowców.
Pomoc administracji państw
Spedytorzy są przerażeni rosnącymi stawkami armatorów. Europejscy, północnoamerykańscy, azjatyccy i australijscy wystąpili do rządów o regulacje prawne blokujące niekończące wzrosty cen wysyłki kontenerów droga morską.
Amerykańscy farmerzy zaapelowali do prezydenta Bidena o pomoc w usprawnieniu transportu morskiego. „Armatorzy bez uprzedzenia zrywają rezerwacje lub zawieszają połączenia i nasz eksport jest opóźniony o tygodnie, a nawet miesiące". Przypominają, że w ostatnich dwóch latach koszt przewozu kontenera wzrósł o 300–500 proc.
Rosnące koszty transportu biją w marże farmerów, a wyśrubowane ceny transportu doprowadziły do 22-proc. spadku sprzedaży płodów rolnych amerykańskich farm. Na rynku brakuje także kontenerów.
Amerykańscy spedytorzy odnotowali nawet mały sukces: Amerykańska Federalna Komisja...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta