Jak rozliczać home office pod palmą
Praca z każdego miejsca na ziemi to nie tylko hasło marketingowe, ale przede wszystkim wyzwania z zakresu prawa pracy, podatków czy bhp. Ukształtowanie relacji z osobą wykonującą swoje zadania za granicą należy do pracodawcy.
Globalna pandemia wpłynęła na niemal każdy obszar prowadzenia biznesu. Od łańcuchów dostaw, obowiązków nakładanych przez władze ustawodawcze, po zmiany czysto organizacyjne. Mając w perspektywie wyczekiwany przez wszystkich „powrót do normalności", coraz bardziej oczywiste staje się, że niektóre aspekty działalności gospodarczej uległy zmianom, których nie da się już odwrócić. Dotyczy to m.in. rozwiązań w zakresie organizacji pracy.
Jednym z pierwszych działań w walce z Covid-19 było wprowadzenie przez wielu przedsiębiorców ograniczenia obecności pracowników w biurach. Tam, gdzie było to możliwe, ze względu na specyfikę obowiązków, pozwalano pracownikom wykonywać pracę z domu, w ramach tzw. home office. Wraz z upływem czasu praca zdalna dla wielu osób stała się nowym standardem. Okazało się bowiem w praktyce, że do wykonywania obowiązków służbowych wystarczy laptop i dostęp do internetu. Kiedy z czasem doszło do poluzowania obowiązujących obostrzeń, pracownicy mogli zmienić biuro w domu na pracę z dowolnego miejsca, w tym za granicą.
Nowym trendem stało się łączenie wyjazdów urlopowych z pracą zdalną. Wyjazdy zagraniczne pozwoliły spełnić wielu osobom wizję pracy „spod palmy". Część pracodawców zaczęła traktować taki model organizacji pracy jako formę benefitu i sposób na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta