Koniec z kolejkami do szkół
Szwecja ma dać wszystkim dzieciom równe szanse nauki. Ale tak nie jest.
I im więcej mówi się o zwalczaniu segregacji szkolnej, tym bardziej pogłębiają się różnice w wynikach nauki uczniów. Na obszarach z tzw. problemami ekonomiczno- socjalnymi, zamieszkanymi na ogół w większości przez uchodźców, aż 40 proc. uczniów opuszcza dziewięcioletnią podstawówkę z niezaliczonymi przedmiotami. W skali kraju jest to co siódmy uczeń. Konsekwencją mogą być kłopoty z integracją, przyłączanie się do gangów i wszelkie zło.
Według rządu, źródłem rosnącej nierówności między uczniami jest system zapisywania do szkół. Wielu bowiem rodziców ustawia swoje pociechy w kolejce do wybranej szkoły, gdy są jeszcze w wieku niemowlęcym, żeby zagwarantować im tam miejsce. Zabiegają o to częściej rodzice z wyższym wykształceniem niż rodziny niemające akademickich tradycji i nieorientujący się dobrze w systemie oświaty. W efekcie słabsi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta