Monitoring w firmie: nie każdy cel uświęca środki
System wizyjny wolno wprowadzić w zakładzie pracy pod warunkiem, że mniej inwazyjne środki bezpieczeństwa okażą się niewystarczające, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, mieniu czy informacjom gospodarczym.
Monitoring pracowników od dawna budzi wiele kontrowersji zarówno w środowisku pracowników, jak i pracodawców. Dla pracownika montaż kamer czy dostęp pracodawcy do jego służbowej skrzynki pocztowej czy wewnętrznych komunikatorów wiąże się z obawą o utratę swojej prywatności. Pracownik postrzega pracodawcę jako swoistego Wielkiego Brata, który nadzoruje każdy ruch i weryfikuje wykonywane obowiązki służbowe. Z kolei po stronie pracodawcy często rodzą się obawy o stosowanie prawidłowej podstawy prawnej uzasadniającej wprowadzenie monitoringu wizyjnego na terenie zakładu pracy. Obawiają się również o prawidłowość przetwarzania uzyskanych w ten sposób danych osobowych pracowników.
Bez pochopnych decyzji
Monitoring wizyjny może wprowadzić każdy zakład pracy, jednak takiej decyzji pracodawca nie powinien podejmować pochopnie. Montaż monitoringu powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą, czy jego wprowadzenie jest konieczne, tj. niezbędne:
∑ do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników,
∑ do ochrony znajdującego się na terenie zakładu pracy mienia lub
∑ aby zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę w postaci np. danych technologicznych czy innych informacji stanowiących dla pracodawcy wartość gospodarczą, którą chce zachować w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta