Po jezdniach z dodatkiem gumy samochody będą sunąć ciszej
Polska sieć szybkich tras szybko rośnie, ale przybywa też stosowanych przy budowie innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one zwiększyć trwałość drogi, poprawić bezpieczeństwo jazdy czy ograniczyć hałas.
Najwięcej innowacji zastosowano do tej pory przy budowie dróg z nawierzchnią ze specjalnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Na odcinku drogi ekspresowej S8 Opacz–Paszków pod Warszawą wykonana została tzw. nawierzchnia długowieczna. Nazwa związana jest z dużą wytrzymałością (odpornością zarówno na wysokie, jak i niskie temperatury, a także na odkształcenia pod dużym obciążeniem) oraz wyjątkowo długim okresem eksploatacji – co najmniej 50 lat. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przynajmniej do 2066 r. na tym odcinku konieczna będzie jedynie okresowa wymiana warstwy ścieralnej, przeprowadzana co 12–15 lat.
Ekonomicznym rozwiązaniem jest także recykling nawierzchni drogowej, czyli powtórne użycie mieszanki mineralno-asfaltowej odzyskanej z nawierzchni podczas jej frezowania. Innowacyjne odcinki z dodatkiem destruktu asfaltowego w technologii „na gorąco” wykonano m.in. na terenie województwa świętokrzyskiego, przy budowie obwodnicy Jędrzejowa na S7.
Kolejnym przykładem zastosowania rozwiązań i technologii innowacyjnych może być wykorzystanie mieszanki asfaltu z gumą m.in. na odcinku drogi ekspresowej S3 Sulechów–Zielona Góra Północ.
Opony w drogę
Taki „gumowy” asfalt od lat jest stosowany za granicą. Technologia gumowego asfaltu jest już wykorzystywana m.in. w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Chinach i w USA,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta