Zmowa przetargowa w zakończonym postępowaniu
Jeżeli dany wykonawca chce wykazywać, że jego konkurenci dopuścili się zmowy przetargowej, to powinien to zrobić w tym postępowaniu, którego ta zmowa miała dotyczyć.
Przesłanka wykluczenia dotycząca udziału przez wykonawcę w zmowie przetargowej nie należy – na szczęście – do najbardziej popularnych zarzutów podnoszonych w odwołaniach kierowanych do Krajowej Izby Odwoławczej. W ostatnim czasie jednak Izba, a następnie Sąd Zamówień Publicznych, musiały rozstrzygnąć szereg zagadnień związanych z przepisami regulującymi tę kwestię. W szczególności na wokandę kilkukrotnie trafiła problematyka dotycząca możliwości badania zmów przetargowych w historycznych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Choć zagadnienia te wydają się mieć charakter głównie proceduralny, to w praktyce mogą istotnie wpływać na przebieg aktualnie prowadzonych przetargów.
Potocznie ujmowana jako zmowa przetargowa przesłanka wykluczenia została przez ustawodawcę zdefiniowana jako zawarcie przez wykonawcę „porozumienia z innymi wykonawcami mającego na celu zakłócenie konkurencji” (art. 108 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych).
W cytowanym przepisie wskazano, że organem mogącym stwierdzić zaistnienie takiego porozumienia (zmowy) jest sam zamawiający, który winien w tym zakresie oprzeć się na „wiarygodnych przesłankach”. Co równie istotne, doceniając wagę przedmiotowej, obligatoryjnej przesłanki wykluczenia ustawodawca wskazał, że w przypadku jej wystąpienia wykonawcy, którzy zawiążą porozumienie antykonkurencyjne, będą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta