Wzrośnie popyt na używane e-auta
Elektryfikację polskiego rynku wtórnego może przyspieszyć tworzenie w miastach stref czystego transportu, wykluczających z ruchu najstarsze samochody spalinowe.
Wraz ze wzrostem udziału samochodów elektrycznych w łącznej sprzedaży aut zmiany czekają rynek wtórny. Nie tylko z uwagi na planowany zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych z początkiem 2035 r. i zapowiadane przez producentów wcześniejsze wycofywanie z oferty części modeli benzynowych i diesli: także wobec planów tworzenia w miastach stref czystego transportu. Właściciele starych pojazdów już do nich nie wjadą i będą napotykać coraz to więcej ograniczeń.
Wobec takiej perspektywy, a przede wszystkim coraz większej sprzedaży nowych aut elektrycznych, tych ostatnich będzie przybywać także na rynku wtórnym. Pierwsze sygnały już są: jak podał Instytut Samar, w pierwszych jedenastu miesiącach 2022 r., gdy prywatny import używanych samochodów do Polski zmalał r./r. o 17,5 proc., liczba aut z drugiej ręki sprowadzanych z Norwegii podskoczyła o ponad 90 proc. A najczęściej sprowadzanym samochodem z tego kraju okazał się elektryczny Nissan Leaf.
Prądem z Niemiec
Szybko rosnący udział samochodów na prąd w rejestracjach całego unijnego rynku, z którego najczęściej sprowadzamy używane samochody, powinien przyczynić się do dalszego zwiększania elektryków w polskim prywatnym imporcie. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. w Niemczech...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta