Umowy wdrożeniowe IT – uprawnienia i obowiązki stron
Do sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą dochodzi często w momencie odbioru programu komputerowego, z uwagi na ujawnione w nim wady. Pojawiają się wówczas wątpliwości: jakie przepisy znajdują zastosowanie do umów wdrożeniowych oraz z jakich uprawnień mogą skorzystać strony.
Zawierając umowę wdrożeniową wykonawca zobowiązuje się do podjęcia szeregu czynności skutkujących dostarczeniem zamawiającemu oraz zwykle uruchomieniem oprogramowania o cechach i funkcjonalnościach uzgodnionych pomiędzy stronami. Wieloetapowość oraz złożoność całego procesu wdrożenia często prowadzi do powstawania wad w przygotowanym przez wykonawcę systemie (nazywanych również błędami). Błędy w działaniu oprogramowania identyfikowane są zwykle w ramach ostatniego etapu, a więc testów przed produkcyjnym uruchomieniem oprogramowania. Moment ten w praktyce często prowadzi do sporu pomiędzy zamawiającym a wykonawcą w zakresie charakteru wykrytych błędów i odpowiedzialności za nie.
Kwalifikacja prawna umowy
Umowy na wdrożenie systemów IT mogą być konstruowane zarówno w modelu umowy o świadczeniu usług (umowy starannego działania), jak i w umowy o dzieło (umowy rezultatu). Na potrzeby niniejszego opracowania omawiane są skutki wykrycia błędów w oprogramowaniu wdrożonym na gruncie umowy kwalifikowanej jako umowa o dzieło. Można w tym zakresie przyjąć dwa różne podejścia:
Pierwsze z nich zakłada stosowanie regulacji ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych („Prawo autorskie”) jako lex specialis1 w stosunku do kodeksowych przepisów odnoszących się do umowy o dzieło, z uwagi na ich charakter ochronny względem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta