Decyzja administracyjna – co to jest
Decyzje administracyjne są podstawowym elementem obrotu prawnego. Zgodnie z zasadami budowania zaufania do organów administracji publicznej i informowania stron należy zwracać uwagę na przejrzystość, klarowność oraz celowość formułowania decyzji w języku prostym i zrozumiałym dla obywatela.
Kodeks postępowania administracyjnego w art. 107 zawiera elementy decyzji administracyjnej. W ostatnich latach przepis ten został zmodyfikowany i przeredagowany poprzez określenie nowej treści pouczenia zawartego w decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego. Ponadto od 5 października 2021 r. decyzja może zostać podpisana tradycyjnie podpisem odręcznym oraz podpisem elektronicznym.
Czytelne i zrozumiałe
Przedstawiciele doktryny postulują nadanie pismom urzędowym takiego układu graficznego, aby czytelnik mógł bez trudu odszukać istotne elementy pisma. Adresat decyzji powinien odróżnić osnowę decyzji (sentencję) i treść samego uzasadnienia. Pouczenie nie powinno być wydrukowane małą czcionką. Podpis uprawnionego pracownika powinien być umieszczony pod wszystkimi elementami decyzji. Przepisy innych ustaw mogą nakazywać wydawanie decyzji w formie blankietów urzędowych, wobec czego decyzja administracyjna ma układ graficzny wyznaczony przez konstrukcję blankietu.
Oznaczenie organu i daty
Oznaczenie organu jest obowiązkowym elementem decyzji. Znajduje się najczęściej w nagłówku decyzji. Oznaczenie organu nie może zostać zmodyfikowane zgodnie z trybem art. 113 K.p.a w świetle, którego „organ administracji publicznej może z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta