Jakie będzie rozstrzygnięcie w sprawie noweli ustawy o SN?
Wydanie orzeczenia interpretacyjnego będzie dla Trybunału Konstytucyjnego bardzo korzystne.
Prezydent odmówił podpisania nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym. W trybie art. 122 ust. 3 Konstytucji RP wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej zgodności z konstytucją. Było to do przewidzenia zarówno ze względów politycznych, jak i prawnych. Pierwsze dotyczą kwestii czysto ustrojowej.
Jeżeli prawdą jest, że nowelizacja nie była konsultowana z prezydentem, to był to ustrojowy afront. W niektórych krajach mógłby wywołać poważny kryzys w relacjach takiego organu z rządem; szczególnie w Polsce, gdzie prezydent wbrew niektórym – jakże mylnym osądom – nie jest organem pomocniczym władzy wykonawczej, ale posiada realne i istotne uprawnienia ustrojowe. Prócz tzw. prawa weta jest zwierzchnikiem sił zbrojnych, współtworzy politykę zagraniczną kraju, posiada także prawo inicjatywy ustawodawczej – to tylko kilka z najważniejszych uprawnień prezydenta w strukturze organów władzy publicznej.
Sprawa sędziów
Na kwestie prawne składają się liczne wątpliwości co do zgodności ustawy nowelizującej z konstytucją. Prawdą jest, że porządek konstytucyjny stwarza szeroką przestrzeń do proponowania różnych rozwiązań w kwestii lokowania systemu dyscyplinarnego sędziów.
Brak jest bowiem w konstytucji konkretnego przepisu, który kompetencję tę powierzałby jakiemuś organowi. Akurat ten problem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta