Polskie firmy niedostatecznie chronią swoje zasoby intelektualne
Gdy unikalny know-how trafia do konkurencji, przedsiębiorstwa ponoszą straty finansowe i tracą pozycję rynkową. Dlatego powinny jasno określić, które informacje są newralgiczne.
O ile jeszcze do niedawna przewaga konkurencyjna krajowych firm wynikała z niskich kosztów pracy, o tyle teraz wraz z rozwojem i umiędzynarodowieniem polskiej gospodarki, inwestycjami zarówno w środki trwałe, jak i rozwój pracowników, wartość polskich firm w coraz większym stopniu jest pochodną zgromadzonych przez nie zasobów własności intelektualnej. I te niematerialne zasoby powinno się należycie chronić. Ze zdobytch doświadczeń wynika jednak, że firmy nie do końca zdają sobie sprawę z tego, w jak dużym stopniu o ich wartości i pozycji rynkowej decyduje unikalna wiedza. O wartości informacji firmy przekonują się najczęściej post factum, gdy przyjdzie im liczyć straty w wyniku ujawnienia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Czego twój konkurent nie powinien o tobie wiedzieć
W Polsce ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa jest realizowana przede wszystkim przez ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i jej art. 11 ust. 1 i 2, zgodnie z którymi czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
To oznacza, że każda niejawna informacja, która jest źródłem przewagi konkurencyjnej i jest chroniona przez firmę, jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Trudność polega na tym, że nie ma uniwersalnego katalogu informacji, które można uznać za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta