Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa?
W zasadzie każde zachowanie skutkujące naruszeniem interesu przedsiębiorcy w zakresie ochrony jego tajemnicy może być uznane za czyn niedozwolony. Poszkodowanemu z tego tytułu przysługują roszczenia.
Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa znajduje się w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ustawa ta typizuje szereg zachowań, które mogą stanowić naruszenie tajemnicy, a tym samym czyn nieuczciwej konkurencji sankcjonowany prawnie.
Wartość gospodarcza informacji
Przez „tajemnicę przedsiębiorstwa” ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji rozumie informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób.
Wśród typowych przykładów tego rodzaju informacji znajdziemy informacje handlowe i marketingowe, plany biznesowe, listy kontrahentów – np. dostawców i klientów, dane o źródłach pozyskiwania surowców do produkcji, jak też o organizacji rynków zbytu, polityki rabatowe i lojalnościowe, metody kontroli jakości, wzory użytkowe czy przemysłowe, wynalazki, innowacje, technologie produkcji, ale też dane dotyczące wierzytelności, inwestycji, oszczędności czy polityki finansowej przedsiębiorstwa. Tajemnicą przedsiębiorstwa będzie także know-how, jeżeli spełni przesłanki wskazane poniżej.
Bardzo istotną przesłanką uznania informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta