Sejmowe śledztwo, czyli nieustający polityczny teatr
Na Wiejskiej ruszyły trzy komisje śledcze. I powróciły stare wątpliwości co do sposobu ich działania i skuteczności.
Sejmowa komisja śledcza jest wyjątkowym konstytucyjnym organem Sejmu o nadzwyczajnych uprawnieniach kontrolnych. Owa nadzwyczajność odnosi się do ustawowej formy uregulowania podstaw funkcjonowania komisji i związanych z tym prawnych możliwości ingerencji w sferę praw i wolności jednostki. Komisja śledcza jest wyposażona w uprawnienia podobne do uprawnień prokuratury czy sądów. Nie jest jednak, co należy podkreślić, żadnym z tych organów. Postępowanie prowadzone przez komisję nie jest postępowaniem represyjnym. Działalność komisji śledczej oraz postępowania przygotowawczego prowadzonego przez prokuraturę i postępowania sądowego mają różne cele. Jakkolwiek mogą one toczyć się równorzędnie. Celem postępowania sądowego w sprawie karnej jest rozstrzygnięcie odpowiedzialności karnej danej osoby.
Celem natomiast prac komisji śledczej jest zbadanie działalności danego organu władzy publicznej, a w szczególności ustalenie zakresu i przyczyn nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za te nieprawidłowości. Postępowanie przed sejmową komisją śledczą w głównej mierze polega na przeprowadzeniu postępowania dowodowego, zmierzającego do pozyskania wszelkich informacji zmierzających do ustalenia stanu faktycznego badanej sprawy.
Kontrola sejmowa sprawowana m.in. przez komisję śledczą powinna służyć z jednej strony zebraniu informacji niezbędnych do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta