Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi
Organ nadzoru może stwierdzić nieważność uchwały lub zarządzenia jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli są one sprzeczne w z prawem.
W art. 171 Konstytucji RP zawarte są konstytucyjne zasady nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego. Działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności (ust. 1), organami nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego są prezes Rady Ministrów i wojewodowie, a w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe (ust. 2), Sejm na wniosek prezesa Rady Ministrów może rozwiązać organ stanowiący samorządu terytorialnego, jeżeli organ ten rażąco narusza konstytucję lub ustawy (ust. 3).
Legalność działania
Trybunał Konstytucyjny na tle tej regulacji zaakcentował, że nadzór jest dokonywany przez prezesa Rady Ministrów i wojewodów z punktu widzenia legalności działania samorządu terytorialnego. Trybunał wyjaśnił też, że instytucja nadzoru realizowana jest w granicach i formach określonych w Konstytucji RP i ustawach, a nadzór ten dotyczy konkretnych form działania poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (wyrok TK z 10 grudnia 2002 r., K 27/02, orzecznictwo TK dostępne pod adresem https://ipo.trybunal.gov.pl/ipo/Szukaj?cid=1).
Naczelny Sąd Administracyjny wielokrotnie również zaznaczał, że zgodnie z art. 171 ust. 1 Konstytucji RP działalność samorządu terytorialnego podlega nadzorowi z punktu widzenia legalności, przy czym skutki zastosowania kryterium legalności są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta