Drugi po Dürerze
W Berlinie trwa wielka wystawa Caspara Davida Friedricha. Metropolitan Museum w Nowym Jorku pokaże obrazy czołowego niemieckiego romantyka w 2025 roku.
„Mnich nad morzem”, „Skały kredowe na Rugii”, „Poranna mgła w górach” czy dynamiczne „Morze lodu” to tylko kilka arcydzieł malarza, który na początku XIX wieku jako jeden z pierwszych zerwał z tradycją przedstawiania krajobrazów w stylu baroku.
Zamki i cmentarze
Jego pejzaże nabrały głębi i wyrazu, wyrażały też emocje lub odzwierciedlały emocje widza. Przedstawiają krajobrazy górskie, brzeg morza, ruiny zamków, cmentarze, samotne stare drzewa, a w domyśle melancholię, samotność. Spektakle natury tworzone przez tego malarza i ich autentyczność mają wymiar duchowości. Także wtedy, kiedy pojawia się w nich pojedyncza, przedstawiona od tyłu postać człowieka podziwiającego krajobraz.
Widz identyfikuje się przez to z bohaterem i sam doświadcza potęgi natury.
Pejzaże były ulubioną formą Caspara Davida Friedricha, urodzonego w 1774 roku w Greifswaldzie. Przypadająca w tym roku 250. rocznica urodzin jest powodem nieustannego festiwalu jego sztuki w Niemczech. Po wystawach w rodzinnym Greifswaldzie i Hamburgu trwa pierwsza od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta