Opłata za duplikat legitymacji czy świadectwa szkolnego nie podlega VAT
Prowadzone przez gminy i powiaty szkoły publiczne pobierają opłaty m.in. za wydawane duplikaty dokumentów szkolnych. Nie ma już wątpliwości, że nie podlegają one podatkowi od towarów i usług.
Zasady wydawania dokumentów szkolnych (m.in. świadectw oraz legitymacji) reguluje ustawa o systemie oświaty oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (dalej: rozporządzenie).
Dokument urzędowy
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o systemie oświaty świadectwa, certyfikaty, zaświadczenia, aneksy i dyplomy państwowe wydawane przez uprawnione do tego szkoły, placówki i centra, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy – Prawo oświatowe, kolegia pracowników służb społecznych oraz okręgowe komisje egzaminacyjne są dokumentami urzędowymi.
W przypadku utraty oryginału świadectwa, certyfikatu, zaświadczenia, aneksu, dyplomu, odpisu świadectwa dojrzałości lub odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości osoba, która otrzymała dokument, może wystąpić odpowiednio do szkoły, szkoły polskiej, okręgowej komisji egzaminacyjnej lub kuratora oświaty, którzy go wydali, z wnioskiem o wydanie jego duplikatu (§ 61 ust. 1 rozporządzenia). Przy sporządzaniu duplikatów legitymacji szkolnych i legitymacji przedszkolnych stosuje się odpowiednio przepisy § 61 ust. 1, 3–5 i 9 rozporządzenia (§ 61 ust. 14 rozporządzenia).
Stawka skarbowa
Za wydanie duplikatu dokumentu i za uwierzytelnienie dokumentu przeznaczonego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta