Zwiedzamy polskie zabytki techniki: Kanały Augustowski i Elbląski
Kanał Augustowski jest przykładem wybitnych osiągnięć polskiej inżynierii wojskowej i jedną z najpiękniejszych dróg wodnych w naszym kraju. Warto go odwiedzić! Podobnie jak Kanał Elbląski – choć nie zbudowali go Polacy.
Zachęcam w tych felietonach do zwiedzania polskich zabytków techniki. Jeśli się na nie mądrze popatrzy, to można się wiele dowiedzieć o tym, jak rozwijała się technika, dzięki której żyje się nam obecnie wygodniej. A przy okazji te stare zabytki techniki są bardzo piękne. W szczególności piękne są opisane w tym felietonie dwie sztuczne drogi wodne: Kanał Augustowski i Kanał Elbląski.
Kanał Augustowski: przyczyny powstania
Kanał ten jest piękny widokowo (przebiega przez najładniejsze fragmenty Pojezierza Augustowskiego) i zawiera ciekawe rozwiązania techniczne, pokazujące kunszt i pomysłowość polskich inżynierów w XIX stuleciu. Kanał był potrzebny, ponieważ eksport polskich towarów (głównie płodów rolnych, chętnie kupowanych na zachodnich rynkach) napotykał na przeszkodę. Przeszkoda była jedna, ale dokuczliwa: Królestwo Polskie (w ramach zaboru rosyjskiego) nie miało dostępu do morza, a Prusy, do których należały porty nad Bałtykiem, wprowadziły w 1823 r. ogromne cła na przewożone towary.
Z inicjatywy ministra skarbu Królestwa Polskiego, Franciszka Ksawerego księcia Druckiego-Lubeckiego, car Aleksander I nakazał budowę kanału, który by połączył dorzecze Wisły (jej dolny bieg wraz z Gdańskiem był we władaniu Prus) i Niemna wpadającego do Bałtyku na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta