„Ekologiczne” znaki towarowe pod kontrolą
Nie będzie dozwolona „ekościema” w Unii Europejskiej. Urząd UE ds. Własności Intelektualnej będzie mógł odmówić rejestracji znaku towarowego, jeżeli nie będzie on spełniał „zielonych” wymogów Dyrektywy Green Claims.
Parlament wraz z Radą Unii Europejskiej przyjął stanowisko w sprawie ustanowienia systemu weryfikacji i wstępnego zatwierdzania oświadczeń marketingowych dotyczących ochrony środowiska. Podstawą jego ustanowienia ma być Dyrektywa w sprawie zielonych oświadczeń tzw. Green Claims Directive. Cel jest jeden – chronić konsumentów przed wprowadzającymi w błąd reklamami i położyć kres greenwashingowi – czyli pseudoekologicznemu marketingowi.
Dyrektywa Green Claims
Podstawowym założeniem Dyrektywy w sprawie zielonych oświadczeń jest zapewnienie wiarygodnych, porównywalnych i weryfikowalnych oświadczeń środowiskowych w całej UE, aby chronić konsumentów przed greenwashingiem i przyczynić się do rozwoju zielonej gospodarki UE. Regulacje wprowadzone na jej podstawie mają umożliwić konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych, a przedsiębiorcom – ochronę rynkową w odniesieniu do ekologiczności ich produktów.
Proponowana Dyrektywa obejmuje szczegółową weryfikację „zielonych” oświadczeń, które są składane przez przedsiębiorców bezpośrednio konsumentom i obejmują oświadczenia o wpływie na środowisko, aspekty produktu, a także samego przedsiębiorcy jako pozytywnego dla środowiska. Przykłady takich oświadczeń obejmują: „opakowanie wykonane w 30 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu”, „ślad środowiskowy firmy zmniejszony o 20 proc. od 2015 r.” etc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta