„Melancholia” w ruchu
Muzeum Narodowe w Poznaniu prezentuje wideo-arty Lecha Majewskiego inspirowane najsłynniejszymi obrazami Jacka Malczewskiego.
To niezwykle osobista wypowiedź o historii Polski, naszej świadomości zbiorowej, współczesnej cywilizacji, miejscu artysty w sztuce i otaczającym świecie, jaką przedstawia wybitny reżyser filmowy m.in. „Angelusa” czy „Wojaczka”, a także malarz i pisarz.
Czym są wideo-arty? Można powiedzieć, że to ruchome obrazy, ale w twórczości Lecha Majewskiego to więcej niż ożywienie wizjonerskich obrazów Malczewskiego. Wideo-arty bliższe są filmowym miniaturom, a jednocześnie tworzą odrębny gatunek z pogranicza sztuki i filmu. Przeznaczony do oglądania nie w kinie, ale w muzeum, gdzie „rozmawiają” z sobą, innymi dziełami i publicznością.
W świecie symboli
Majewski niejednokrotnie tworzył równolegle wideo-arty oraz filmowe wersje podejmowanych w nich tematów. Na przykład, gdy realizował film „Młyn i krzyż” (2011), inspirowany „Drogą krzyżową” Pietera Bruegla, równocześnie stworzył serię wideo-artów „Bruegel suite”, pokazywanych w paryskim Luwrze i na Biennale w Wenecji. A na retrospektywie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta