Ustawa o ochronie sygnalistów: co zrobić, gdy krzyżuje się z innymi regulacjami?
Wielu przedsiębiorców posiada procedury zgłaszania naruszeń prawa, których wdrożenia wymagają obecne przepisy. Czy obowiązki związane z ochroną sygnalistów mogą realizować w ramach istniejących już procesów i systemów? Czy powinni tworzyć odrębne, dedykowane kanały zgłaszania i obsługi zgłoszeń? A może je zintegrować?
Ustawa o ochronie sygnalistów w zakresie, w jakim nakłada obowiązek ustanowienia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, wejdzie w życie 25 września 2024 r. Adresatami tego obowiązku są podmioty, na rzecz których pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób (niezależnie od podstawy zatrudnienia), a także podmioty działające w niektórych, określonych sektorach (np. w sektorze finansowym). Część z nich już dziś jest adresatem wymogów określonych w przepisach dotychczasowych, które zobowiązują do posiadania odpowiednich procedur zgłaszania naruszeń prawa. Są to m.in. przepisy:
∑ ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
∑ ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
∑ ustawy – Prawo bankowe,
∑ ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym,
∑ ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
∑ ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym,
∑ ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
W związku z wejściem w życie ustawy o ochronie sygnalistów przedsiębiorcy, którzy podlegają wymienionym przepisom, będą musieli zdecydować, jak chcą podejść...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta