Mechanizm skargowy jako narzędzie strategiczne w modelu ESG
Zrównoważony rozwój | Ochrona praw człowieka
Jednym z narzędzi systemów zarządzania ochroną praw człowieka w organizacji jest mechanizm skargowy. Budzi obecnie zainteresowanie ze względu na długo oczekiwane wdrożenie do polskiego porządku prawnego ustawy o ochronie sygnalistów. W przestrzeni publicznej toczą się dyskusje na temat wdrażania tej regulacji. Milton Friedman z pewnością zapytałby dziś, ile musimy na tym stracić. W nowym modelu biznesowym opartym na ESG pytamy, jak możemy na tym zyskać. I taką perspektywę oferują nam Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka. Mechanizm skargowy możemy potraktować jako opresyjny obowiązek nałożony przez państwo lub jako narzędzie zarządzania, które wzmocni nasz biznes. Jak by to wyglądało z tej drugiej perspektywy?
Kanały zgłoszeniowe
W defensywnym podejściu do wdrożenia mechanizmu skargowego organizacje wdrożą tylko co niezbędne, stworzą minimalną wymaganą prawem liczbę kanałów zgłoszeniowych, zaangażują jak najmniej środków finansowych. W podejściu proaktywnym organizacje wyjdą poza obowiązek prawny, liczbę kanałów zgłoszeniowych dostosują do potrzeb interesariuszy i realizacji celów ESG, angażując ludzi i nakłady finansowe. W pierwszym podejściu będzie liczyć się głównie koszt wdrożenia narzędzia, w drugim jego skuteczność....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta