Biopaliwa mają zmniejszyć ślad węglowy ciężarówek
Firmy transportowe i ich klienci próbują wykorzystywać biopaliwa. Na razie jest ich jak na lekarstwo i są drogie, ale koncerny paliwowe obiecują zwiększenie dostaw i obniżenie cen.
Troska o środowisko jest dla nas bardzo ważna, dlatego już kilka lat temu powstała strategia ESG Grupy Raben obejmująca także Raben Transport. Nasze działania w obszarze transportu opierają się na trzech filarach. Jako pierwsi w Polsce wdrożyliśmy (wspólnie z Ikeą) już w 2022 roku akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) – wyjaśnia dyrektor ds. transportu krajowego w Raben Transport Andrzej Wardzyński.
Druga możliwość dekarbonizacji to bioLNG. – Już w 2016 roku rozpoczęliśmy użytkowanie pierwszego auta zasilanego gazem LNG. W Polsce nie mamy możliwości tankowania 100 proc. bioLNG. Bacznie obserwujemy jednak rynek i widzimy szansę na wdrożenie tego paliwa już w 2025 roku. Trzecią możliwością jest HVO, czyli uwodorniony olej roślinny. Zaczęliśmy poszukiwać możliwości wykorzystania HVO 100 już siedem lat temu, jednak wtedy było ono dostępne jedynie w Skandynawii. Od tego roku jest już możliwe tankowanie komercyjnie w Niemczech. Nie jest to jeszcze produkt masowy, ale dostępny na coraz liczniejszej sieci stacji paliw. Pierwszym rynkiem, na którym wdrożyliśmy to paliwo, jest Austria, kolejnymi są Niemcy, Czechy oraz finalnie Polska – wskazuje dyrektor Raben.
Przepisy jeszcze niegotowe
W sumie Raben Transport posiada kilkanaście ciężarówek zasilanych HVO100, tankowanych w Polsce, Niemczech, Austrii oraz Czechach. Współpracuje z kilkoma dostawcami, wykorzystując stacje zewnętrzne oraz własne. –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta