Relacje miłosne w pracy: czy i jak powinien reagować pracodawca?
Związek pracowników, szczególnie pozostających ze sobą w zależności służbowej, może generować dla firmy dużo ryzyk. Czy pracodawca może zakazać nawiązywania takich relacji? Czy może wprowadzić regulacje na wypadek takich sytuacji?
Relacje miłosne w pracy to temat, który wzbudza wiele emocji i kontrowersji. Z jednej strony trudno się dziwić, że między ludźmi pracującymi razem przez długie godziny mogą zrodzić się uczucia. Z drugiej strony, dla pracodawcy takie związki mogą być sporym wyzwaniem. Może pojawić się konflikt interesów albo zarzut faworyzowania pracownika. Związek może też negatywnie wpływać na atmosferę pracy. Jakie działania może zatem podjąć pracodawca, aby tych ryzyk uniknąć?
Odpowiedź wymaga w pierwszej kolejności zidentyfikowania potencjalnych ryzyk wynikających z relacji miłosnej w zakładzie pracy. A te są następujące:
1. Wewnętrzny konflikt interesów
Taki konflikt interesów może wystąpić przede wszystkim wtedy, gdy jeden z pracowników w związku nadzoruje pracę swojego partnera czy partnerki. Pojawia się wówczas wątpliwość, czy decyzje wobec tej osoby są podejmowane sprawiedliwie, a samo uczucie nie ma na nie wpływu.
Ponadto, nawet jeśli taki menedżer robi wszystko, by traktować swojego partnera / partnerkę obiektywnie, inni pracownicy mogą mieć wrażenie faworyzacji. To z kolei potrafi zburzyć zaufanie w zespole, wpłynąć na morale i spowodować, że inni będą czuli się gorzej traktowani.
Jeżeli menedżer podejmuje decyzje dotyczące partnera czy partnerki w oparciu o swoje uczucia, to takie decyzje mogą być bardzo niekorzystne dla pracodawcy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta