Luka wiedzy w zarządzaniu
W warunkach radykalnej niepewności monolity się rozpadają i ustępują miejsca sieciom, w których rodzą się – w wyniku gier – trudne do przewidzenia zachowania i decyzje podszyte emocjami.
Wczasach radykalnej niepewności uwiera nas brak wiedzy naukowej, która wyjaśniałaby nietypowe zjawiska z zarządzania. W duchu podobnym do herbertowskiego Pana Cogito, który skarży się:
Tyle książek słowników
Opasłe encyklopedie
Ale nie ma kto poradzić
wypowiada się dzisiaj wielu inwestorów, ekonomistów i menedżerów.
Na gruncie współczesnej mainstreamowej wiedzy nie znajdujemy bowiem odpowiedzi na takie choćby dwa pytania zaczerpnięte na chybił trafił z jednego numeru „Financial Times” z ub.r.:
∑ Dlaczego symbol przemysłowej potęgi Niemiec, koncern Volkswagen, zmuszony jest zamknąć trzy wielkie fabryki w RFN i zwolnić kilka tysięcy znakomicie wykwalifikowanych pracowników, a reszcie zaproponować 10-proc. obniżkę wynagrodzeń?
∑ Dlaczego globalny gigant branży kosmetycznej Estee Lauder notuje 8-proc. spadek wartości sprzedaży i ponad 20-proc. spadek giełdowej wartości spółki?
To przecież olbrzymie firmy, profesjonalnie zarządzane przez wykształconych i bajecznie wynagradzanych menedżerów, dysponujące do niedawna znacznymi zasobami wolnej gotówki.
Ludzie organizacji są sprytni
Od lat było wiadomo, że w branży motoryzacyjnej kluczem do sukcesu będzie przygotowanie dostosowanej do rynku, zrównoważonej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
