Lekcja historii na cmentarzu
Tym, którzy wyrastają w środowisku niosącym na barkach wielopokoleniową traumę, trudniej jest mówić o przeszłości i jeszcze trudniej ją zrozumieć. Jak więc budować otwarte i akceptujące różnorodność społeczeństwo?
Jak rozmawiać z młodymi ludźmi o tolerancji? Jedni robią wykłady, inni zalecają lektury i prace domowe, ale dr Jan Krajczok, nauczyciel z Rybnika, zabiera uczniów w miejsce, gdzie najlepiej widać, w jaki sposób decyzje i wydarzenia polityczne wpływają na losy zwykłych ludzi.
Rybnik i Racibórz – miejscowości dzieli niecałe 30 km, ale losy mieszkańców przedwojennego polskiego Rybnika i niemieckiego Raciborza, w którym po wojnie osiedlają się repatrianci, są różne. Żeby zrozumieć, skąd biorą się nasze uprzedzenia, wystarczy prześledzić losy własnej rodziny, a potem skonfrontować je z opowieściami koleżanek i kolegów – właśnie taki pomysł ma dla młodzieży Jan Krajczok, polonista IV LO w Rybniku i autor książek o Śląsku, który do współpracy zaprasza uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych w Raciborzu. Towarzyszy im Barbara Szymczyna – nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie. Na niecodziennej lekcji historii, która odbywa się na terenie raciborskiego cmentarza ewangelickiego, spotykają się licealiści z Rybnika i Raciborza.
Krajczok swój autorski projekt prowadzi wśród młodzieży, którą uczy w Rybniku już od 20 lat. – Robię to przy okazji omawiania „Dziadów” cz. III Adama Mickiewicza. Po to, by uczniowie poczuli sens niezawinionego cierpienia. Tolerancja bywa ostatnio kategorią wytrychem, często nadużywaną. Młodzi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
