Droga na Golgotę
Droga na Golgotę
(C) MONOLITH FILMS
PAWEŁ MILCAREK
Obejrzałem film, którego z żadnym nie mogę porównać. Bardzo mocny film o męce Chrystusa. Patrząc na to dzieło i na ludzi, którzy przyszli je obejrzeć na europejskiej premierze w Warszawie, pomyślałem, że w Polsce nie będziemy tym filmem tak bardzo zaskoczeni, gdyż jest nową postacią tradycyjnego misterium pasyjnego - jakby filmową i dosadniejszą wersją misteriów na naszych Kalwariach.
Film znajdzie się więc w wielkopostnym polskim pejzażu duchowym w harmonii z odbywającymi się wciąż w kościołach drogami krzyżowymi, gorzkimi żalami, z koncertami pasyjnych pieśni i lamentacji, z ciemnicami i grobami w Wielkim Tygodniu, z Chrystusem frasobliwym.
"Pasja" Gibsona wchodzi na ekrany niemal dokładnie rok po tym, gdy zaczęły się wokół niej gwałtowne kontrowersje w Stanach Zjednoczonych: w marcu 2003 r. po doniesieniach liberalnego "New York Timesa", że niebezpieczny tradycjonalista Mel Gibson robi film odtwarzający relację ewangeliczną o Męce, pojawiły się pierwsze oświadczenia organizacji żydowskich (Centrum Wiesenthala i Ligi przeciw Zniesławianiu), zaniepokojonych, że film kręcony przez osobę podejrzaną o odrzucanie nabytków Soboru Watykańskiego II może zaszkodzić dialogowi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta