Mroczna strona samby
Mroczna strona samby
Bohaterowie "Miasta Boga" i ich ulubiona zabawka - broń
(C) SPI
JERZY RZEWUSKI
Film "Miasto Boga" jest końcowym etapem podróży brazylijskiego kina z bezkresnego, na pół mitycznego sertao do miejskiej dżungli, od magicznego realizmu do twardej, nasyconej przemocą rzeczywistości przełomu wieków. Rzeczywistości, którą nowa generacja brazylijskich reżyserów potrafi opisać w sposób zrozumiały pod każdą szerokością geograficzną.
Między przedpoborowym Elvisem a beatlemanią serca publiczności na całym świecie podbiła bossa nova, muzyka z elegancją łącząca zmysłową sambę ze schłodzoną ekspresyjnością cool jazzu. Między filmy angielskich młodych gniewnych a dzieła twórców francuskiej Nowej Fali wdarło się nowe kino brazylijskie - Cinema Novo.
Gdy w dwubiegunowym, rozdartym zimną wojną świecie na jednym jego biegunie powstawały getta jednakowych domków jednorodzinnych, a na drugim ponure blokowiska z wielkiej płyty, do nowej, zaprojektowanej przez L?cio Costę i Oscara Niemayera stolicy Brasilia, miasta wyjętego jakby wprost z modernistycznych wizji XXI wieku, wprowadzali się pierwsi lokatorzy.
Jeśli do tego dołożymy sukcesy narodowej drużyny piłkarskiej, która pod wodzą genialnego Pelego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta