Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Szansa dla firm

30 czerwca 2004 | Specjalny | MA

Marki polskie - ranking

Zarządy polskich przedsiębiorstw niewiele jeszcze wiedzą o pożytkach z wyceny marki

Szansa dla firm

  • Krajowe doświadczenia
Marcin Anklewicz

Paweł Kapłon

Polskie firmy nadal niezbyt interesują się kwestią wyceny marki, sądząc, że jest ona potrzebna dopiero wówczas, gdy chce się ją sprzedać. Tymczasem taka wycena stanowi dla firmy szansę rozwoju, a jej wykorzystanie umożliwia osiągnięcie sukcesu rynkowego.

Sceptycy twierdzą, że skoro marka jest związana nierozerwalnie z oznaczonymi nią produktami i nie może funkcjonować samodzielnie, to mówienie o jej wartości rynkowej jest nieporozumieniem. Analizę marki proponują zatem ograniczyć do cech ilościowo-jakościowych.

To podejście jest z gruntu błędne. Skoro za garnitur Armaniego konsument jest skłonny zapłacić kilkakrotnie więcej niż za uszyty z identycznego materiału niemarkowy, to znaczy, że marka ta tworzy wartość dodaną. Jeśli wybór klientów fast foodów najczęściej pada na coca-colę lub pepsi, to mówimy, że marki te tworzą "ssanie rynkowe" zwiększające sprzedaż, a więc także tworzą wartość dodaną.

Niezliczone są przykłady firm, które dzięki znanej marce osiągają "premię cenową" na sprzedaży swoich produktów lub usług, zwiększają sprzedaż, mogą...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3265

Spis treści
Zamów abonament