Na początku był znak
Historia markowania
Na początku był znak
Pojęcie "marka" można zdefiniować na wiele sposobów, ale zwykle określa się je jako zespół funkcjonalnych, ekonomicznych i psychologicznych korzyści, jakie stają się udziałem użytkownika produktu oznaczonego konkretną nazwą lub symbolem (zwanymi też identyfikatorami marki). Te korzyści są najczęściej związane z konkretnym wyrobem lub usługą, ale przynajmniej część z nich można przenosić nawet na produkty innego rodzaju.
Funkcja marki zmieniała się z czasem. Sam termin "marka" (brand) pochodzi od holenderskiego zwrotu "brandmerk", który oznacza wypalony znak. Takie znaki stosowano w celu identyfikacji kryminalistów, niewolników, bydła, a także drewnianych skrzynek zawierających towary handlowe. Tak więc "markowanie" mogło początkowo wywoływać zarówno skojarzenia negatywne (wstyd, napiętnowanie), jak i pozytywne (własność). Bardzo długo marka pełniła tylko jedną funkcję: służyła odróżnieniu produktu i identyfikacji źródeł jego pochodzenia. Choć taki pogląd na rolę marki już od dawna jest przestarzały, wiele osób zajmujących się marketingiem nadal utożsamia "budowanie marki "z tworzeniem identyfikatorów wyróżniających ją od konkurentów.
W ostatnim dziesięcioleciu kwestia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta