Wiara przełożona na mowę obrazów
Ostatnia Wieczerza w formie fresku często zdobiła ściany refektarzy, gdzie celebrowano klasztorne posiłki (dotyczy to m.in. arcydzieła Leonarda da Vinci). Przedstawione realia pomagały zrozumieć i wczuć się w wielkoczwartkowe wydarzenia. Znamienne jednak, że większość malowideł ukazywała pełną napięcia chwilę, gdy Chrystus przepowiada zdradę Judasza. Zróżnicowanie reakcji uczestników wieczernika stanowiło dla artystów wyzwanie, ale zarazem pozwalało popisać się kunsztem w oddawaniu różnorodnych emocji.
Rzadziej podejmowali twórcy wątek ustanowienia eucharystii, czyli komunii świętej. Podjął się tego Dirk Bouts, niderlandzki malarz schyłkowego gotyku. W ubiegłym stuleciu "odkryto" jego "Ostatnią Wieczerzę" z ołtarza w kościele St. Pierre w Leuven. Zamówiło ją miejscowe Bractwo Najświętszego Sakramentu, powierzając dwóm profesorom teologii opracowanie ikonograficzne malowidła. Bouts poświęcił dziełu trzy lata, finalizując je w 1467 roku.
Pokazał moment ustanowienia eucharystii w scenerii mieszczańskiego wnętrza, przedstawiając z pietyzmem jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta