Społeczne zaangażowanie – nowy wskaźnik biznesowy?
Społeczne zaangażowanie – nowy wskaźnik biznesowy?
Czy to możliwe, że za kilka lat do kanonu wskaźników służących ocenie kondycji przedsiębiorstwa wejdzie return on CSR – zwrot ze społecznego zaangażowania? Społeczne zaangażowanie biznesu (ang. Corporate Social Responsibility) kojarzy się w Polsce nadal z filantropią i korzyściami dla wąskiego grona beneficjentów. Często słyszy się też opinie, że działania CSRowe stanowią taktyczną odpowiedź firm na chwilowe kłopoty z wizerunkiem i opinią konsumentów. Kadra zarządzająca pozostawia decyzje z zakresu CSR w rękach działów PR czy personalnych lub zleca je zewnętrznym agencjom.
Bakcyl CSR
Żadne z tych rozwiązań nie jest z natury złe, łączy je jednak brak strategicznego traktowania CSR oraz brak koordynacji tego typu działań z zasadniczym modelem biznesowym firmy. Wynika to częściowo z niewielkiego doświadczenia polskich menedżerów w zarządzaniu społecznym zaangażowaniem. Nadal niewiele uczelni wyższych oferuje zajęcia z CSR na kierunkach ekonomicznych. Kadry zarządzające nie mają więc zbyt wielu możliwości połknięcia bakcyla CSR przed rozpoczęciem kariery zawodowej. Ale np. w USA działalność charytatywna jest wpisana w system edukacji i życie obywateli, którzy często poza podstawowym etatem pracują na rzecz kilku organizacji typu non profit. Innym przykładem mogą być Indie, gdzie obywatele często przyjmują na siebie odpowiedzialność za rozwój gospodarczy i poprawę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta