Eksportowy hit PRL
40 lat temu ruszyła produkcja polskiego fiata 125p. Zakup licencji na to auto okazał się jednym z najbardziej dochodowych interesów socjalistycznego kraju
28 listopada 1967 roku, przed południem zjechał z taśmy FSO pierwszy polski fiat 125p. – Mimo ogromnej inwestycji do fabryki przyjechał tylko szef Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego Tadeusz Wrzaszczyk. Nie był nikogo z rządu, nie było też fety. Na pamiątkę zrobiono tylko zdjęcie i wszyscy rozeszli się do pracy – wspominał późniejszy dyrektor naczelny FSO Edward Pietrzak. Auto zmontowano z włoskich części, polakierowane nadwozie także przyjechało z Włoch, podobnie jak silnik i reszta części. Dwa lata później Żerań opuszczały duże fiaty już całkowicie polskiej produkcji.
Rząd zakupił licencję Fiata dla zdobycia dewiz. Ledwo pierwsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta