Granice pokonywane non stop
Liberalizacja transportu kolejowego przyczyniła się do wzrostu jego przewozów. Żeby jednak osiągnąć planowaną trzykrotnie większą niż dzisiaj efektywność, wymagana jest dalsza zmiana regulacji prawnych w krajach Unii
Otwarcie przewozów kolejowych w Unii Europejskiej doprowadziło do powstania prywatnych przewoźników. W Niemczech wydano 387 licencji na przewozy kolejowe, w Wielkiej Brytanii 67, we Włoszech 43, w Polsce 98. Pomimo silnej pozycji narodowych przewoźników w takich krajach, jak np. Niemcy lub Polska, prywatne firmy transportu kolejowego zdobyły ponad 18 procent rynku. Jednak przewozy kolejowe nawet z prywatnymi podmiotami nie zdołały odebrać klientów transportowi drogowemu, którego udział w ostatnich dziesięciu latach wzrósł o 5 procent. – Liberalizacja miała zwiększyć konkurencyjność kolei, tymczasem jej udział w transporcie nie rośnie, wobec tego nowa regulacja rynku nie osiągnęła zamierzonego celu – komentuje prezes zarządu PKP SA Andrzej Wach.
Wątpliwości co do skuteczności unijnej polityki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta