Polskie firmy uwierzyły we franczyzę
W systemach licencyjnych działa dzisiaj już ponad 430 sieci – zarówno stacji benzynowych, jak i sklepów odzieżowych czy spożywczych. Dzięki ich rozwojowi dynamicznie zwiększa się też zatrudnienie
Rozwój sieci franczyzowych i agencyjnych przekłada się w znaczący sposób na rynek pracy. Jak podaje firma doradcza Profit System, w pierwszym półroczu tego roku zatrudnienie dzięki takim sieciom zwiększyło się o ponad 11 tys. Dzisiaj działa w Polsce ponad 450 różnych systemów franczyzowych, z czego ponad połowa przypada na branże odzież i obuwie (24,5 proc.), art. spożywcze i przemysłowe (14,4 proc.) i gastronomia (13,5 proc.). Sieci franczyzowe zdobyły już jedną czwartą rynku dóbr szybko zbywalnych wartego ok. 200 mld zł rocznie. Inwestycje franczyzobiorców w branży handlowej w 2006 r. wyniosły niemal 630 mln zł. Z czego wynika popularność tego systemu wśród firm handlowych? Przedsiębiorca może przyłączyć się do sieci ze znanym logo i centralnymi dostawami na lepszych niż dla pojedynczego sklepu warunkach. W zamian uiszcza stałą albo zależną od obrotów opłatę. Wejście do sieci wiąże się z bardzo różnymi kosztami – od 50 tys. zł w przypadku salonu z artykułami telekomunikacyjnymi do 3 mln zł w przypadku stacji benzynowej. Oczywiście są też możliwości pracowania pod znaną marką przy jeszcze niższych opłatach lub nawet bez nich. Dlatego popularność takiego sposobu na biznes rośnie, a zatrudnienie w firmach rozwijających się poprzez franczyzę czy ajencję w pierwszych pięciu miesiącach roku zwiększyło się o 6 proc. Boom na rynku trwa więc w najlepsze – jak wyjaśniają eksperci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta