Dzień bilansowy minął, czas zamknąć księgi
Nawał pracy spada na księgowych po dniu bilansowym. Zaraz po nim muszą przygotować PIT-11 i 4R, zamknąć księgi i sporządzić sprawozdania finansowe za 2007 rok
Wszystko to trzeba dodatkowo pogodzić z koniecznością księgowania dokumentów za bieżące miesiące. Oczywiście, jeśli sprawozdanie musi być zbadane, nałoży się na to jeszcze konieczność współpracy z biegłym rewidentem.
Możemy jednak ustalić harmonogram prac czekających nas w pierwszym półroczu 2008 roku. Obejmuje on wyłącznie obowiązki wynikające z prawa bilansowego.
1. Zaksięgowanie operacji gospodarczych
Zanim rozpoczniemy prace związane ze sporządzaniem sprawozdania finansowego oraz zamykaniem ksiąg, trzeba będzie zaksięgować wszystkie operacje gospodarcze dotyczące grudnia. Pewne dokumenty wpływają dopiero w styczniu. Poza tym fizyczne wprowadzanie danych do systemów księgowych jest zwykle z przyczyn techniczno-organizacyjnych opóźnione w czasie.
2. Rozliczenie wyników inwentaryzacji
Kolejna czynność to księgowe rozliczenie inwentaryzacji. Stwierdzone niedobory i nadwyżki rozliczamy w księgach roku, na który przypadał termin inwentaryzacji (2007). Dotyczy to nie tylko doprowadzenia stanów księgowych do stwierdzonych inwentaryzacją, ale także rozliczenia niedoborów i szkód. W księgach zamykanego roku nie mogą pozostać nierozliczone nadwyżki lub niedobory (pisaliśmy o tym w DF z 13 grudnia 2007 r.).
3. Ujęcie wyceny bilansowej
Po zaksięgowaniu wszystkich operacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta