Usługi dla międzynarodowych przewoźników z zerową stawką VAT
Firmy świadczące usługi dla linii lotniczych mogą mieć kłopoty z interpretacją nowych przepisów. Konsekwencją może być nieprawidłowa stawka VAT
Chodzi o art. 83 ust. 1 pkt 7, 8, 13, 16, 18 ustawy o VAT. Od 1 stycznia 2008 r. zostały zmienione. Mówiąc w skrócie, zerową stawkę VAT można zastosować, świadcząc usługi dla przewoźników powietrznych i firm wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Problem jest z tym, jak rozumieć sformułowanie „głównie”.
– Spółka wykonuje usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, pasażerów i ładunków. Świadczy je na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych firm wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym. Ponadto spółka świadczy na rzecz tych podmiotów usługi w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, usługi remontu, przebudowy i konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu. Dostarcza także towary służące zaopatrzeniu środków transportu lotniczego, używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego. Czy ta sprzedaż jest opodatkowana zerową stawką VAT? Czy jej zastosowanie jest możliwe, jeśli przewoźnik powietrzny lub inny podmiot wykonuje około 51 proc. przewozów międzynarodowych, a pozostałe to przewozy krajowe? – pyta czytelnik DF.
Ważne, co robi odbiorca
Przepis zezwalający na zastosowanie 0-proc. stawki VAT na określonego rodzaju usługi i dostawy towarów mówi o przewoźnikach oraz innych firmach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta