Czytelnicy pytają - Jak rozliczyć dotowane wydatki
Czy można rozliczyć koszty niepublicznego przedszkola (otrzymującego dotację z budżetu państwa) na zasadach określonych w art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o PIT, jeżeli nie można ustalić, z których pieniędzy zostały pokryte konkretne wydatki?
Wydatki w części odpowiadającej kwocie dotacji nie są kosztem uzyskania przychodów. Wydaje się więc, że trzeba je po prostu wyłączyć z kosztów podatkowych.
Zasady określone w art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o PIT mają zastosowanie wówczas, gdy dane koszty ponoszone są w związku z przychodami opodatkowanymi i wolnymi od podatku.
U czytelnika mamy do czynienia z innym przypadkiem. Wydatki są ponoszone w celu uzyskania przychodów, ale część z nich jest finansowana z dochodów wolnych od podatku (dotacji). W związku z tym nie stanowią one kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT.