Niedźwiedzie za kino okrutne
Zwyciężyły mocne obrazy polityczne. Złotym Niedźwiedziem jury pod przewodnictwem Costy-Gavrasa uhonorowało „Jednostkę specjalną” Brazylijczyka Jose Padilha. Srebrny przypadł dokumentowi Errola Morrisa o więzieniu Abu Ghraib
– Żyjemy w czasach trudnych, pełnych wojen i nędzy – powiedział jeszcze przed rozpoczęciem Berlinale Costa-Gavras, zapowiadając, że będzie szukał filmów, które jak lustro odbiją niepokoje współczesnego świata. Słowa dotrzymał. Z nijakiego i nieciekawego konkursowego zestawu wyłowił obrazy mocne, pokazujące gwałt, korupcję, nędzę i polityczne manipulacje.
Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem brazylijski film “Elite Squad” (“Jednostka specjalna”) to kino okrutne. Padilha pokazuje Brazylię jako kraj zbrodni, przemocy i niebywałej korupcji. Policjanci biorą łapówki, załatwiają porachunki, kradną. Z zimną krwią zabijają płotki, podczas gdy bossowie mafii narkotykowej pozostają bezkarni. Przy tym obrazie znany polskiej widowni inny film brazylijski “Miasto Boga” wydaje się niemal dziecinną zabawą.
40-letni Padilha jest dokumentalistą. “Jednostka specjalna” też początkowo miała być dokumentem. Reżyser przez dwa lata się do niego przygotowywał, rozmawiał z funkcjonariuszami i policyjnymi psychiatrami. Zrobił nawet pierwsze zdjęcia. Ale po kilku dniach pracy zaczął się bać o własne życie. “Tak zostałem fabularzystą” – zażartował w Berlinie, ale jego “Jednostka specjalna” jest bardzo głęboko osadzona w realiach, a współscenarzystą filmu jest Rodrigo Pimentel, były kapitan oddziału do zadań specjalnych BOPE.
Lekcja życia według policji
“Jednostka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta