Polski rynek reklamowy dojrzał
Ostatnia dekada w mediach i reklamie
W 2008 roku prawdopodobnie wraz z silnym wzrostem gospodarczym będziemy obserwować wzrost nakładów reklamowych i zagęszczenie mediów w przestrzeni publicznej. Z pewnością będziemy mieć do czynienia z multiplikacją kanałów reklamowych, którymi reklamodawcy będą chcieli dotrzeć do konsumenta. Na rynku reklamy oczekiwać też można efektów organizacji Euro 2012, co z pewnością wpłynie na względnie ustabilizowany rynek reklamy w Polsce.
A jakie były początki działalności reklamowej w Polsce (rok 1989 i 1990)? Zbiegły się one z tworzeniem zrębów gospodarki rynkowej w naszym kraju. Formalnie agencje reklamowe mogły istnieć już wcześniej, ale w gospodarce niedoborów reklama tak naprawdę była zbędna – cokolwiek firma oferowała, i tak znajdowała na to nabywców. Agencje reklamowe na początku lat 90. tworzyli najczęściej pasjonaci. W tym pionierskim dla rynku reklamowym okresie potrzeby gromadzenia informacji marketingowej i komunikacji reklamowej dopiero się rodziły. Firm zagranicznych było wtedy w Polsce jeszcze niewiele, zatem reklamodawcami były najczęściej pierwsze spółki giełdowe oraz firmy rodzime, próbujące odnaleźć się w realiach gospodarki rynkowej. Prawdziwy boom reklamy nastąpił w drugiej połowie lat 90. Do Polski wkroczyły nowe koncerny międzynarodowe, a wraz z nimi międzynarodowe agencje reklamowe i domy mediowe. Trend dynamicznego rozwoju rynku został jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta