Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jakie są konsekwencje legislacyjnego bezprawia

05 marca 2008 | Prawo | Przemysław Mijal
autor zdjęcia: Paweł Gałka
źródło: Rzeczpospolita

O zamieszaniu prawnym związanym z zawyżonymi opłatami za kartę pojazdu pisze asystent w Katedrze Prawa Konstytucyjnego i Integracji Europejskiej WPiA Uniwersytetu Szczecińskiego, radca prawny

Najpierw Trybunał Konstytucyjny orzekł, że rozporządzenie ministra infrastruktury z 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (DzU nr 137, poz. 1310) jest sprzeczne z konstytucją i ustawą. Następnie Sąd Najwyższy w uchwale z 7 grudnia 2007 r. (III CZP 125/07) uznał, iż Skarb Państwa nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez wydanie wskazanego rozporządzenia w czasie, gdy jego przepisy, mimo stwierdzenia ich niekonstytucyjności, nadal obowiązywały. Uchwałę SN zrelacjonowała Izabela Lewandowska („Rz” z grudnia 2007 r.), pisząc m.in., iż osoby, które w latach 2003 – 2006 wniosły zawyżoną opłatę za karty pojazdów dla samochodów sprowadzanych z zagranicy, nie mogą liczyć na jej zwrot. Wniosek ów należy uznać za błędny, choćby z tego powodu, że uchwała SN odnosi się jedynie do dopuszczalności żądania odszkodowania opartego na przepisie art. 4171 § 1 kodeksu cywilnego, co nie stanowi jedynej podstawy dochodzenia zwrotu dokonanych przez właścicieli pojazdów wpłat.

Możliwości żądania zapłaty należy upatrywać bowiem w innych przepisach prawa krajowego. Dodatkowo przepis rozporządzenia stanowiący podstawę pobrania opłaty za wydanie karty pojazdu naruszał art. 90 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), bowiem wyłącznie rejestracja auta sprowadzonego z zagranicy implikowała obowiązek wniesienia opłaty wyższej niż w pozostałych przypadkach....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7956

Spis treści

Ekonomia

Barierą droga praca
Bez strajku na kolei
Brak nowelizacji kodeksu pracy dowodzi słabości rządzących
Bruksela o kupnie części AwtoWAZ
Cadbury zwiększy produkcję słodyczy w Polsce
Danisco bez działu cukru
Dobry rok sieci IKEA
Drób do Rosji
Duży wzrost Oponeo.pl
Duży wzrost w ZA Sznajder
Europa będzie bardziej konkurencyjna niż USA
Gwiazdy dają telewizjom zarobić
Holding Commerzbanku
Holendrzy chcą polskiego węgla
Jak auto, to ekologiczne
KNF karze
Kalendarium gospodarcze
Klienci zapłacą rachunki elektrowni
Komentarz giełdowy
Konflikt gazowy rosyjsko-ukraiński wciąż trwa
Koniec prywatyzacji BAT Polska
Krytyczny szef OECD
Liczba dnia - 2,4 proc. wzrost cen w Szwajcarii
Luksusowe domy opieki na NewConnect
Nadzór proponuje zmiany w OFE
Narodowy Bank Polski to zwykła firma
Nowy lider BRE
OPEC nie może obniżyć cen ropy
Offset za transport VIP
Pacjenci wydali 23 mld złotych
Point Group wyemituje nowe akcje
Polski rynek rośnie szybko
Pracodawcy kontra związki
Przymknąć drzwi rajów podatkowych
Rekordowe notowania platyny
Rewolucja w BRE Banku
Rosyjska gospodarka potrzebuje wolnego rynku
Rozminęliśmy się z prezesem
Scenariusz optymistyczny
Silvano powiększa sieć
Strach na parkietach
Szef PZU czeka na akceptację
Szef z charyzmą
Słabszy złoty, droższe obligacje
Słowacja lepsza od Chin
Tani kredyt z Internetu
Tusk idzie w ślady Blaira
Zarząd KGHM chce niższej dywidendy
Zarząd Kompanii czeka z Silesią
Zmiany w Warcie
Zmiany w kodeksie pracy oburzają związkowców
Zmiany w zarządzie PTE PZU?
Zamów abonament