Rada pracowników nie musi wiedzieć wszystkiego o przedsiębiorstwie
Nie przekazuj radzie pracowników danych o zarobkach załogi, ale zapoznaj ją z informacjami o zwolnieniach grupowych w firmie i ich skutkach
Rada pracowników ma prawo uzyskiwać od pracodawcy pewne informacje dotyczące zakładu oraz przekazać je dalej załodze, a także konsultować pewne decyzje związane z firmą z jej z szefostwem. Najwięcej wątpliwości obu stronom przysparza jednak przekazywanie wiadomości.
Zasady porozumiewania
Zakres informacji, jakie ma otrzymać rada, podaje art. 13 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550, dalej ustawa o informowaniu).
Jest on dość ogólny, ale obie strony mogą sprecyzować go w porozumieniu o zasadach funkcjonowania rady dostosowanych do potrzeb konkretnej firmy >patrz przykład porozumienia. Warunek: reguły informowania i przeprowadzania konsultacji ustalone w tym porozumieniu nie mogą być gorsze od tego, co gwarantuje ustawa.
Porozumienie powinno też określić sposób przekazywania informacji (wszystkim członkom rady czy tylko jej przewodniczącemu) oraz formę (pisemnie, ustnie), a także przyjąć ustalenia co do przekazywania opinii i prowadzenia konsultacji. Nie należy też zapominać o ewentualnym protokołowaniu konsultacji między radą pracowników i pracodawcą.
Pracodawcy są zobowiązani do przekazywania radzie pracowników informacji dotyczących:
- działalności i sytuacji ekonomicznej pracodawcy oraz przewidywanych w tym zakresie zmian,
- stanu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta